De man die……
De rijrichtingsleutel, de remkraan en de snelheidsregelaar hanteert en daarmee volledig meester is over het materieel en de reizigers die aan zijn zorgen zijn toevertrouwd.
Voor wie seinen, borden en bakens langs de spoorbaan geen enkel geheim meer verbergen.
Aan de hand van het gewicht van zijn treinstel en de weersomstandigheden aanvoelt hoe lang zijn remweg is, of hij nu met 140 km/u door Nederland raast of stapvoets zijn materieel over een rangeeremplacement loodst.
Urenlang als eenling zijn werk doet en ondanks dat zijn oplettendheid geen moment laat verslappen.
De klok als zijn enige baas beschouwt, want de dienstregeling is voor een groot deel afhankelijk van zijn stiptheid.
Zonder problemen van een Diesel Dm-90 stel overstapt op 15 bakken elektrische Icmm.
Het baanvak waarop hij dienst doet net zo precies kent als zijn eigen achtertuin.
Bij een storing de juiste beslissing neemt tussen doorrijden of niet.
Ook bij mist, slecht weer of bij nacht zijn kalme oplettendheid behoudt.
Die er voor de klant altijd is, en een stap harder zet als de situatie daarom vraagt.
Werkt wanneer vele anderen vrij zijn, maar ook de man die vrij is wanneer anderen moeten werken.
Dat ben ik de Machinist.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten