De laatste tijd komt het rondje om de kerk zowel in de leesbare als de visuele media weer langzaam omhoog borrelen, zelfs de 150 leden van de 2e kamer hebben er een mening over.
Helaas heb ik in deze periode nog niets inhoudelijks over deze materie van het rijdend personeel zelf kunnen lezen/horen (sorry Roel ik heb zeer veel respect voor je werk en inzet namens het Fnv voor het rijdend personeel ,ook al is het niet mijn bond) echter je kunt niet voor iedereen spreken.
Laat ik dan de gek zijn die zijn eigen mening en visie over het rondje om de kerk ga geven.
Wat mij meteen was opgevallen dat er in de media de term saai wordt gebruikt als zijnde het argument van het rijdend personeel tegen het rondje om de kerk, om maar een zeer goede voetbal trainer te quoten: Ben ik nou degene die zo slim is, of ben jij zo dom.
Media ga je schamen want de afkeer van het lijnsgebonden rijden van treinen heeft niets met saai te maken , namelijk het grootste gevaar voor de Machinist zit hem in het verwachtingspatroon van de seinopvolging, en voor zij die het niet weten, een trein is geen fiets of een auto,nee de remweg van een trein met 130 km/u is minstens 600 meter (met goede weersomstandigheden) en in een spitstrein zitten en staan meer mensen dan dat er in een Boeing 747 passen, en dan lijken al die tonnen aan koud staal stevig echter bij een fatale treinbotsing blijkt al dat koudstaal niets meer en minder dat papier met alle mogelijke gevolgen van dien, en ik net als al mijn collega’s op het spoor hanteren nog altijd de gouden regel : veiligheid staat ten alle tijden op nr.1!
En de Hoofd Conducteur kan ik daar een mening over hebben , ik denk het wel.
Als de HC steeds maar op dezelfde tijd en plek zijn vertrekpit ziet branden sluipt ook hier het verwachtingspatroon binnen waardoor er mogelijk zomaar ten onrechte het vertrekbevel voor de trein word gegeven.
En zoals overal in de maatschappij zitten er helaas tussen de 1000 mensen altijd wel zo’n 5 stuks die er compleet andere normen en waarde op na houden dan dat die 995 mensen gewend zijn, wie wil er nu dag in en dag uit op zijn werk (een HC is geen politie agent!) dezelfde 5 galbakken tegenkomen en niet afdoende de middelen hebben om dit “probleem” goed op te lossen.
En dan de winterperikelen, laat het nu gemiddeld 1 maal per jaar 1 week sneeuwen en hard vriezen. Als Prorail bij ieder van de 8144 wissels een ploeg van weg en werken neer zet dan is de kans op storingen minimaal, echter zo’n maatregel gaat miljarden euro’s extra kosten en is dat 1 week van vertragingen waard??? Ik denk het niet.
Het overgrote deel van de Machinisten en Hoofd Conducteurs heeft in diverse standplaatsen in het land zelf aangegeven te willen gaan pendelen met treinen tussen de steden , om zo onze reizigers van a naar b te kunnen brengen , ook al hield dat vertragingen in , maar dan reden de treinen tenminste weer, helaas kwam nooit de toestemming van hogerhand.
Is dit dan een rondje om de kerk? Nee dit is je reiziger willen helpen in een moeilijke periode, en is dit dan moeilijk? Nee je legt de wissel “vast” brengt de treinen op maximale lengte en pendelen maar.
Ik ben er van overtuigd dat het grootste deel van zowel het rijdend personeel als de collega’s bij Prorail zonder morren dit pendelen met 110% inzet en vakmanschap zullen uitvoeren voor onze reizigers, en dit ook niet zien als het rondje om de kerk.Want voor de reizigers daar doen wij het allemaal voor.
Nee het rondje om de kerk is niet saai, het kan levens gevaarlijke situaties opleveren in ons zeer druk bereden spoornet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten